Forum bloga
Forum nie tylko o moim blogu
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum bloga Strona Główna
->
Poradnik
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Wszystko o blogu
----------------
Regulamin
Działy bloga
Arts & Screens
Muzyka
Galactik Football
----------------
Odcinki
M.U.G.E.N
----------------
Linki
Poradnik
Filmy
Anime
----------------
Dragon Ball
Pokemon
Sailor Moon
Naruto
Shaman King
Duel Masters
Społeczność
----------------
Przedstawmy się
Spamowisko
Sąd
Nagrody i kary
Reklamacja
Smerfy
----------------
Postacie
Download
Linki
Zwierzaki
----------------
Nasze zwierzęta
Ssaki
Płazy i Gady
Ryby
Bezkręgowce
Ptaki
Motoryzacja
----------------
Samochody
Bajki i kreskówki
----------------
Kubuś Puchatek
Cartoon Network
Jetix
Myszka Miki i Kaczor Donald
Worms
----------------
Worms 2
Worms Armageddon
Worms World Party
Worms 3D
Worms Forts Oblężenie
Worms 4 Totalna Rozwałka
Romy
Linki i fora
Ogólne
Download
Humor
----------------
Parada Żartów
Śmieszne Filmy
Super Mario Bros
----------------
Filmy i teledyski
Romy
Postacie
Linki
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
StavrosSkunk
Wysłany: Wto 13:00, 20 Lut 2007
Temat postu: Tryb Debug i wiersz poleceń
Tryb Debug
"Powstał kolejny kawałek kodu. Ja go pisałem, więc jest bezbłędny. Na pewno zadziała i nie trzeba go testować." Ten cytat idealnie przedstawia jakimi kryteriami nie powinien kierować się autor postaci do Mugena. Nawet najprostszy kawałek kodu może zawierać błędy, dlatego warto zainteresować się trybem debug który dzięki wyświetlanym zmiennym pomoże Ci wykryć i skorygować usterki. Sprawne posługiwanie się trybem debug znacznie ułatwia wyszukiwanie błędów, jak sama nazwa wskazuje w skrócie: bug - oznacza błąd a debug jest pochodną tego słowa. Przydatne są również klawisze rozszerzające możliwości debugowania np. skrót Ctrl+C wyświetlający tzw. przestrzeń kolizyjną walczących postaci, dane na ich temat, oraz atrybuty NotHitBy.
Uruchomienie i konfiguracja trybu debug
Tryb debug można uruchomić na różne sposoby zależnie od tego jak skonfigurowany jest Mugen. Jeśli chcemy zmienić domyślne ustawienia trybu debug, lub wolimy żeby Mugen domyślnie otwierany był w tym trybie to otwieramy plik "mugen.cfg" znajdujący się w folderze "data" i przechodzimy do zakładki [Debug].
[Debug]
; 1 - mugen zostaje uruchomiony domyślnie w trybie debug.
; 0 - wyłącza domyślne uruchamianie mugena w debug mode.
Debug = 1
; 1 - możliwość uruchomienia trybu debug po wciśnięciu Ctrl+D.
; 0 - wyłączenie skrótu klawiszowego Ctrl+D.
AllowDebugMode = 1
; 1 - debug keys (spacja, F1-F4) zawsze działają.
; 0 - debug keys działają tylko w trybie debug.
AllowDebugKeys = 1
; 1 - uruchamia mugena z przyśpieszeniem.
; 0 - uruchamia mugena w domyślnej szybkości.
Speedup = 0
;Domyślna arena na szybką walkę w trybach versus.
StartStage = stages/stage0.def
--------------------------------------------------------------------------------
Informacje wyświetlane w trybie debug
Pierwsza linijka:
Frames : ilość taktów wykonanych przez mugena od rozpoczęcia walki (60 = 1 sekunda)
VRet : 0 - VRetrace wyłączony , 1 - VRetrace włączony (zmiana za pomocą debug key Ctrl-V)
Speed : 0 - mugen działa w normalnej szybkości, 1 - przyśpieszenie jest wyłączone (zmiana za pomocą debug key Ctrl-S)
Skip : ilość opuszczonych klatek animacji (zmiana za pomocą debug key Ctrl-F)
Druga linijka:
Nazwa i numer ID postaci
Trzecia linijka:
ActionID : Numer wykonywanej animacji
Spr : Numer grupy i sprita aktualnie wyświetlanego
Elemno : Pierwszy numer wyświetla aktualną klatekę wykonywanej animacji. Drugi numer informuje o liczbie wszystkich klatek składających się na animację
Time : Pierwszy numer to czas, jaki upłynął od rozpoczęcia animacji. Drugi numer przedstawia całkowity czas animacji
Czwarta linijka:
State no : Numer stanu, w jakim znajduję się postać
Ctrl : Flaga kontrolna (możliwość kontroli postaci): 0 - wyłączona, 1 - włączona
Type : Typ stanu, w jakim znajduje się postać: 1 - akcje wykonywane stojąc, 2- kucając, 3 - w powietrzu, 4 - leżąc
MoveType : Aktywności postaci: 0 - zwykła, 1 - atak, 2 - postać jest atakowana
Time : Aktualny czas trwania danego stanu
Klawisze trybu Debug (Debug keys)
Klawisz - Funkcja:
F1 - Życie przeciwnika (player2) wynosi zero
Ctrl+F1 - Życie gracza (player1) wynosi zero
F2 - Obu graczom zostaje 1 pkt. życia
Ctrl+F2 - Graczowi zostaje 1 pkt życia
Shift+F2 - Przeciwnikowi zostaje 1 pkt życia
F3 - Ładuje paski energii
F4 - Powtórzenie rundy (reset)
Shift+F4 - Ponownie wczytywane są dane o planszy i postaciach
F5 - Koniec czasu (Time Over)
F12 - Screenshot (zapisuje obrazy w formacie .pcx do folderu z mugenem)
Ctrl+C - wyświetla tzw. przestrzeń kolizyjną, dane postaci, oraz atrybuty NotHitBy
Ctrl+D - Przełącza mugena w tryb Debug
Ctrl+I - Zatrzymuje obie postacie w postawie stojącej
Ctrl+L - Wyłącza wyświetlanie pasków życia i energii (lifebars)
Ctrl+S - Uruchamia przyśpieszenie
Ctrl+V - Włącza V-sync (stops "shearing")
Ctrl+Alt+# - (zamiast # wpisujemy od 1 do 4) Włącza/Wyłącza wyświetlanie postaci
Space - Przywraca postacią walczącym życie i paski energii
--------------------------------------------------------------------------------
Wiersz poleceń (Command line)
Mugen obsługuje kilka bardzo przydatnych komend wykorzystując w tym celu wiersz poleceń (command line). Dzięki szybkiej walce możesz przetestować swoją arenę lub postać bez ciągłego uruchamiania i wyłączania gry.
Opcje
-h lub -? - Wyświetla pomoc i listę wszystkich dostępnych komend
-log - Zapisauje dane z gry do pliku tekstowego
-r - Mugen zostanie uruchomiony z wybranym motywem. Więcej informacji w tekście "dodawanie motywów"
-configplugins - Konfiguracja pluginów dźwiękowych
Opcje szybkiej walki
-p<?> <nazwa folderu postaci> - Wybiera postać od 1 do 4 która zmierzy się w szybkiej walce z inną postacią np. -p1 kfm, jednak można nazwy postaci podawać też bez komendy -p<?>.
-p<?>.ai <?> - Włącza sztuczną inteligencję dla konkretnej postaci np. -p2.ai 1
-p<?>.color <col> - Wybiera numer palety kolorów dla postaci
-p<?>.life <ilość życia> - Gracz od 1 do 4 zaczyna grę z wybraną ilościa życia np. -p1.life 100
-p<?>.power <energia> - Gracz od 1 do 4 zaczyna grę z wybraną ilościa energii np. -p2.power 3000
-rounds <num> - Ilość rund po której Mugen zostaje wyłączony np. -rounds 3
-s <nazwa pliku .def areny> - Uruchamia mugena z wybraną przez nas areną, jednak nie podawaj zakończenia .def
Opcje dodatkowe
-nojoy - Wyłącza obsługę Joysticka
-nomusic - Wyłącza muzykę
-nosound - Wyłącza wszystkie dźwięki i muzykę w grze
Przykład:
Dzięki wierszowi poleceń można stoczyć szybką walkę z komputerem, przetestować postać lub arenę, itd. Przykładowo żeby Mugen po uruchomieniu automatycznie zaczynał walkę pomiędzy postaciami Kung Fu Man (kfm) i Suave dude (suave), komenda powinna wyglądać następująco:
<ścieżka do pliku EXE> <nazwa folderu gracza 1> < nazwa folderu gracza 2>
Winmugen.exe kfm suave
Żeby stoczyć tą samą walkę na arenie stage0.def wystarczy dodać do tej komendy parametr -s i nazwę pliku .def areny:
Winmugen.exe kfm suave -s stage0
Natomiast ten przykład już chyba jest jasny:
Winmugen.exe -p1.color 2 kfm -p2.color 4 kfm -p3.ai 8 kfm -s samouczek
--------------------------------------------------------------------------------
Tworzenie pliku BAT
Uwaga: Aby były wyświetlane rozszerzenia plików, otwórz dowolny folder, następnie wybierz "Narzędzia > Opcje Folderów > Widok" i odznacz "Ukryj rozszerzenia plików znanych typów". Teraz już nie powinno być problemów ze zmianą rozszerzenia utworzonego pliku z TXT na BAT.
Wygodnym sposobem na uruchamianie Mugena z wybranym parametrem jest utworzenie pliku wsadowego BAT przez którego będzie się uruchamiało grę. W tym celu utwórz dokument tekstowy i zmień jego rozszerzenie z TXT na BAT, podaj nazwę pliku EXE uruchamiającego Mugena i zastosuj w nim wybraną komendę. Pamietaj, że przed zmianą z TXT na BAT mozesz plik otworzyć normalnie, po zamianie plik BAT trzeba edytować.
Umieszczając plik BAT w tym samym folderze co plik EXE nie trzeba wpisywać pełnej ścieżki, wystarczy nazwa pliku EXE. Przykładowy plik BAT otwiera Mugena z motywem "kfm":
Tworzenie skrótu do pliku EXE
Uwaga: Zależnie od Windowsa wszystkie menu i opcje mogą się nieco różnić, jednak zasada pozostaje ta sama i opisane czynności nie sprawią Ci problemu.
Zamiast pliku BAT można utworzyć skróty do pliku EXE uruchamiające Mugena z wybraną komendą. Jest kilka sposobów na utworzenie skrótu do programu.
- Kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym, wolnym miejscu (np. na pulpicie) Pojawi się menu kontekstowe. Wybierz: Utwórz > Skrót do programu. W kreatorze tworzenia skrótu odnajdź plik EXE dopisując wybraną komendę.
- Przeciągnij plik EXE w dowolne miejsce (np. na pulpit), pojawi się menu z którego wybierz "Utwórz skróty tutaj" następnie sprawdź właściwości skrótu i po ścieżce do pliku dopisz wybraną komendę.
Przykładowy skrót otwierający Mugena z motywem "kfm":
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin